Push-up b.h.

door Greta G.F. Huis

Reclame werkt. Was je ook aan dit stukje begonnen wanneer de titel ‘probleem oplossen’ was geweest? Aansprekende advertenties in krant, op radio en t.v. moeten ons verleiden om tot aanschaf van een product over te gaan. Een van de toegepaste strategieën is het creëren van een probleem om vervolgens in hetzelfde spotje een oplossing aan te dragen: het product. Denk aan de push-up b.h. die een probleem suggereert (borsten die hangen ) en een oplossing biedt (het tweetal optakelt tot grote hoogten). Een reclamespotje op t.v. van Always maandverband (met ActiPearls, jawel) begint met “wanneer je menstrueert moet je niet te dicht bij anderen gaan staan”, waarop we een druk bezette lift zien. Een probleem is gecreëerd in minder dan 10 seconden. De veroorzaker is de menstruerende vrouw want die stinkt. Niet getreurd, gebruik het aangeboden product en de geuren verdwijnen. Natuurlijk heb ik het gelijk gekocht en toen ik ongesteld was uitgeprobeerd. En ’s avonds in de rij voor de drankjes tijdens de pauze van het Gustav Mahler Jugendorchester in het concertgebouw waren de opmerkingen niet van de lucht! Waarop ik enthousiast zei: dat komt door m’n nieuwe maandverband!
Het zijn niet alleen commerciële bedrijven die deze tactiek gebruiken. Bas Haring, Karin Spaink, Hanneke Groenteman en Nelleke Noordervliet hoor ik in radiospotjes mij vragen of ik ook meer bezig ben met het leven voor de dood. Ze creëren hiermee een probleem. De gelovige. Bovendien is die gelovige volgens hen meer bezig met het leven na de dood dan met het leven. De gelovige denkt volgens Groenteman in haar reclamepraatje niet zelfstandig en draagt geen verantwoordelijkheid. Toe maar. Oplossing is lidmaatschap van het Humanistisch Verbond. Onlangs is Boris van der Ham directeur van het Humanistisch Verbond geworden. In het Arminiusjaar heeft hij een inspirerende preek gehouden in Vrijburg waarin hij een pleidooi hield voor vrijzinnigheid, lucht en rek. Het zijn de ingrediënten om ‘het probleem’ van Haring, Spaink, Groenteman en Noordervliet op te lossen. Ik zie uit naar het radiospotje van Van der Ham.

gepubliceerd op 28 februari 2013



Alle columns