Oud

door Dik Mook

Als kind moest, of mocht, ik van mijn moeder wel eens de huur gaan betalen. Ik woonde aan de brouwersgracht en de huisbaas was Mons de kolenhandel, die een kantoortje had pal onder onze woning. Ik betaalde gepast met een aantal munten; ik denk 3 gulden. Per week wel te verstaan.  Het was halverwege de jaren 50 en omgerekend is dat 1,35 Euro, 5,40 Euro per maand. En als ik dan ook nog foto’s uit die tijd bekijk, krijg ik het gevoel dat ik toch echt wel oud moet zijn.
Maar dan zie ik weer schilderijen van de Cobra schilders uit diezelfde tijd en ben ik verrast door de enorme actualiteit van dit werk. En tot mijn stomme verbazing schilderde Karel Appel toen al een heet hangijzer van nu: zwarte/witte Piet. -zie hieronder-
Onmiskenbaar een Piet, met zijn muts, zijn kleding en zijn lippen… maar hij is wit, tenminste, zijn huid is wit en hij heeft een vertrokken gezicht vol groene vlekken; van afschuw, van pijn, van hulpeloosheid? En de hele Pieten discussie van de afgelopen maanden komt met dit ene schilderij uit de 50er jaren voorbij: hoe ver wil je teruggaan om ‘de zwarte knecht’ van de ‘machtige Sint’ te rechtvaardigen, hoe oud is die Zwarte Piet, wil je die tijd terug? Traditie tegenover nieuwe inzichten.
De filosoof René Gude, denker des vaderlands, constateert in onze samenleving veel tegenstellingen waarbij de gedachte is, dat je moet kiezen tussen een van de twee, zoals conservatief òf progressief. Hij pleit voor een evenwicht, een balans tussen beiden, een zoeken naar een nieuwe weg. Ik hoop dat we met de Pieten discussie zo’n weg kunnen gaan; die oude Piet niet weggooien maar een nieuwe rol laten spelen die past in deze tijd. Misschien kan het Pieten schilderij van Karel Appel ons daarbij helpen.

gepubliceerd op 5 december 2013



Alle columns