Filosoferen met kinderen

door webmaster

Op 12 maart verzorgde Sabine Wassenberg een avond over ‘Filosoferen met kinderen’. Kinderen kunnen prachtige vragen stellen en prachtige antwoorden geven. Een mooi voorbeeld was het filmpje (www.wonderwhy.nl) waarin gefilosofeerd wordt met 600 leerlingen van groep 8, van een jaar of 12 dus. Zij blijken al heel eigen meningen te hebben en die helder te kunnen verwoorden.
Ze kunnen hun meningen naast die van anderen leggen en ervaren vrijheid en verwondering in hun denken. Dat vonden wij Vrijburgers en belangstellenden wel aantrekkelijk!
Hoe doe je dat dan?

Filosoferen (en principieel is er geen verschil tussen kinderen en volwassenen) doe je door op een systematische manier op zoek te gaan naar antwoorden op vragen waarop geen eenduidig antwoord mogelijk is. Het werkt dus niet echt met praktische vragen zoals ‘waar ligt de afstandsbediening?’. Als begeleider van filosofische vragen (en dat kan ook onderling) neem je de houding van Socrates aan ‘ik weet alleen dat ik niets zeker weet’. Je zorgt ervoor dat kinderen (of volwassenen) echt een antwoord geven op de vraag, en op elke volgende vraag. En volgende vragen kan je stellen om het antwoord te verhelderen of te problematiseren. Zo kan je vragen ’Is er nog tijd als de klok stilstaat?’, of ‘Is tijd altijd gelijkmatig?’. Samen kan je zo allerlei betekenissen ontdekken in een op het eerste ook simpel concept als ‘tijd’. We hebben op elkaar geoefend en het was ook erg leuk om te doen!

gepubliceerd op 15 maart 2018



Alle nieuws-items